Kryteria i wskaźniki oceny pracy nauczyciela opracowane dla Zespołu Szkół Publicznych w Sieniawie.Kilka praktycznych rad:
- Nigdy nie rób sam tego, co mogą zrobić twoi podwładni, za wyjątkiem przypadków zagrażających życiu i zdrowiu,
- Lepiej wykonywać właściwą pracę, niż jakąś pracę właściwie,
- Kierowanie to sztuka osiągania celów za pośrednictwem innych ludzi,
- Umiejętność komunikowania się z innymi ludźmi, trzeba się uczyć tak, jak chociażby jazdy na rowerze,
- W każdej rozmowie ten, który mówi więcej, jest tym, który dowiaduje się mniej,
- To dyrektor decyduje o tym, czy szkoła będzie nowoczesna, czy też skazana na przeciętność,
- Pomagaj innym w rozwoju i uczyń z tego największą radość swego życia,
- Naśladuj zegary słoneczne, licz tylko jasne dni,
- Staraj się polubić siebie, podwładnych, zwierzchników, a przede wszystkim szkołę którą kierujesz,
- Traktuj swoją pracę i sprawowanie władzy w kategoriach obowiązków, a nie uprawnień,
- Stosuj zasadę, że co nie jest zabronione, jest dozwolone,
- Bądź tak silny, by nic nie mogło naruszyć spokoju Twojego ducha,
- Słowa Twe niech zawsze niosą z sobą radość, zdrowie i nadzieję,
- Spoglądaj zawsze na słoneczną stronę życia i dąż, by optymizm stał się Twoją prawdziwą naturą,
- Przyjmij z prawdziwym entuzjazmem sukces innych, tak jakby to był Twój własny,
- Błędy w przeszłości niech będą dla Ciebie wskazówką i siłą do wspaniałych osiągnięć w przyszłości,
- Niech Twoja twarz zawsze będzie pogodna i niech darzy uśmiechem każdą napotkaną istotę.
- Poświęcaj wiele czasu na doskonalenie siebie- tak, by go już nie starczyło na krytykowanie innych,
Za tłumaczeniem z angielskiego: M. Kaweckim, J. Gąsiorowskim N.C.E STO-Szczecin KRYTERIA i WSKAŹNIKI DO OCENY PRACY NAUCZYCIELA OPRACOWANE DLA ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W SIENIAWIE.
- Kryteria do oceny pracy nauczyciela w zakresie wspomagania szkoły w realizacji jej funkcji wychowawczo-opiekuńczej.
- Zna warunki domowe swoich uczniów /wychowanków/, utrzymuje kontakty z domem rodzinnym, w sytuacjach koniecznych stara się pomóc uczniom.
- Efektywnie wpływa na kształtowanie właściwego środowiska wychowawczego uczniów, uzyskuje efekty wychowawcze niezależnie od predyspozycji dyd.-wych powierzonego mu zespołu.
- W swoich kontaktach z uczniami pomaga im w zrozumieniu sensu życia, nakreśleniu planów życiowych, wskazuje pozytywne i negatywne strony rozwoju cywilizacyjnego.
- Sprzyja rozwojowi osobowości powierzonego zespołu uczniowskiego i każdego ucznia z osobna.
- Rozwija samodzielność, przedsiębiorczość i poczucie odpowiedzialności za własną osobę i osobę z otoczenia.
- Wykazuje znajomość problemów zdrowotnych powierzonej jego opiece młodzieży, w bezpośrednich kontaktach z uczniami promuje zachowanie prozdrowotne, wskazuje na niebezpieczeństwo uzależnień.
- Działa na rzecz poprawy statusu społecznego uczniów pochodzących z rodzin patologicznych.
- Podczas lekcji i innych zajęć wdraża uczniów do ekonomicznego działania, do szanowania własnego i cudzego czasu.
- Interesuje się losami absolwentów, ich dalszymi karierami zawodowymi i życiowymi.
- Współpracuje z instytucjami wspomagającymi rozwój ucznia.
- Zapoznaje się na bieżąco z obowiązującym prawem szkolnym (reguluje życie wewnątrzszkolne).
- Kryteria do oceny pracy nauczyciela w zakresie wspomagania szkoły w realizacji funkcji dydaktycznej.
- Wskazuje dużą troskę o stan i rozwój bazy materialno-dydaktycznej,
- Właściwie planuje i wykorzystuje odpowiednie metody mające na celu ułatwienie przyswajania materiału, w pełni wykorzystuje czas lekcyjny,
- Zna dobrze metodykę nauczanego przedmiotu, posiada opracowania merytoryczne i metodyczne oraz starannie dobiera pomoce do prowadzonych zajęć,
- Dysponuje standaryzowanymi testami do pomiaru wiedzy i umiejętności, stosuje je w procesie kształcenia,
- Obserwuje reakcje uczniów, stymuluje właściwie interakcje, wyczuwa kiedy uczniowie zrozumieli lekcję, a kiedy nie,
- Stosuje w swojej pracy indywidualizację nauczania. Procesem lekcyjnym kieruje tak, aby każdy uczeń na zajęciach był aktywny,
- Osiąga sukcesy w przezwyciężaniu trudności dydaktycznych oraz rozwija zainteresowania uczniów potwierdzone celującymi i b. dobrymi wynikami w nauce.
- Sukcesywnie przygotowuje się do zajęć, posiada aktualne rozkłady materiałów, programy nauczania i konspekty,
- Osiąga b. dobre wyniki nauczania potwierdzone w konkursach przedmiotowych, a także w przyjęciach do szkół wyższego stopnia,
- Jest zainteresowany postępami uczniów, służy im pomocą, udziela dodatkowych wyjaśnień jeśli o to poproszą,
- Prowadzi analizę efektów kształcenia oraz wyciąga wnioski usprawniające proces dydaktyczny.
- Kryteria do oceny pracy nauczyciela w zakresie znajomości i przestrzegania prawa oraz dyscypliny pracy.
- Zna i przestrzega treści zawarte w art. 6 KN,
- Zna i przestrzega treści art. 4 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. O Systemie Oświaty,
- Zna i przestrzega art. 42, ust. 2 KN,
- Zna i przestrzega resortowych rozporządzeń i zarządzeń dot. klasyfikowania i promowania uczniów, organizacji roku szkolnego, oceniania pracy nauczycieli,
- Zna i przestrzega zapisów Konwencji Praw Dziecka,
- Zna i przestrzega zapisów statutu i regulaminu szkoły,
- Zna i realizuje plan pracy szkoły,
- Realizuje zarządzenia i przestrzega decyzji kierownictwa szkoły,
- Prawidłowo prowadzi podstawową dokumentację nauczyciela i ucznia,
- Wykazuje wysoką dyscyplinę pracy w zakresie rozpoczynania i kończenia zajęć oraz udziału w pracach Rady Pedagogicznej,
- Aktywnie pełni dyżury przed lekcjami i w czasie przerw lekcyjnych. Ze szkoły wychodzi po wyjściu uczniów na swoim dyżurze,
- Pracuje bezpiecznie, potrafi przewidzieć i wyeliminować niebezpieczeństwo zagrażające uczniom,
- Jest aktywnym członkiem Rady Pedagogicznej, bierze udział w tworzeniu dokumentów będących w jej kompetencji,
- Pełni jedną z funkcji społecznych, przyczyniającej się do tworzenia bezpiecznego miejsca pracy dla ucznia i nauczyciela.
- Kryteria do oceny kultury osobistej nauczyciela i jego udziału w kształtowaniu korzystnych stosunków interpersonalnych w szkole.
- Stanowi wzorzec osobowy dla wychowanków i swoich kolegów,
- Jest taktowny, tolerancyjny, sprawiedliwy i konsekwentny w swoich działaniach,
- Posiada umiejętność skutecznego komunikowania się w środowisku szkolnym w różnych sytuacjach,
- Posiada umiejętność obrony i argumentowania własnego punktu widzenia,
- Dba o to, by przedstawić obiektywny punkt widzenia na płynące propozycje ze strony kolegów, rodziców i uczniów,
- Chętnie dzieli się własnym doświadczeniem i pomysłami z innymi ,
- Posiada umiejętność radzenia sobie z konfliktami i różnicami w opiniach,
- Potrafi łagodzić i skutecznie zapobiegać konfliktom między uczniami. Utrzymuje więź emocjonalną z uczniami w celu oddziaływania wychowawczego,
- Umie pracować w zespole, kształtuje pozytywne stosunki, które wzmacniają poczucie własności własnej,
- Cechuje go opanowanie, pewność siebie spokój, umie słuchać innych i być partnerem w rozmowie,
- Interes szkoły traktuje na równi z interesem własnym,
- Zachowuje tajemnicę Rady Pedagogicznej,
- Jest osobą zadbaną, wykształconą i oczytaną,
- Problemy własne nauczyciela nie mają następstw w stosunkach z kolegami i uczniami,
- Uwzględnia uwagi rodziców we własnej pracy z dziećmi i młodzieżą,
- Ma poczucie humoru i śmieje się nawet wtedy gdy żart dotyczy jego osoby.
- Kryteria do oceny rozwoju zawodowego nauczyciela.
- Aktywnie uczestniczy w samokształceniu oraz upowszechnia swoje osiągnięcia w środowisku nauczycielskim,
- Aktywnie uczestniczy w formach doskonalenia zawodowego organizowanego przez kierownictwo szkoły,
- Regularnie uczestniczy w warsztatach, seminariach i kursach organizowanych przez ośrodki metodyczne,
- Podnosi swoje kwalifikacje na studiach podyplomowych,
- Publikuje opracowania metodyczne i merytoryczne z nauczanego przedmiotu w czasopismach pedagogicznych , wydawnictwach ośrodków metodycznych i Internecie,
- Jest autorem jednej zmian edukacyjnych,
- Jest autorem oryginalnej pomocy dydaktycznej – podręcznika szkolnego,
- Prowadzi zajęcia warsztatowe, seminaryjne i kursowe dla nauczycieli własnej i innych szkół,
- Dokonuje we własnym zakresie ewaluacji zmian we własnej pracy po ukończeniu form doskonalenia wewętrznego lub zewnętrznego,
- Wykazuje dużą troskę o stały rozwój własnego warsztatu pracy.
- Kryteria do oceny pracy nauczyciela w zakresie oceny postępów w nauce i wychowaniu młodzieży.
- Ocenia systematycznie uczniów, stosując klarowne kryteria, staranne recenzje oceny, jest konsekwentny i sprawiedliwy w ocenianiu,
- Udostępnia uczniom ocenione opracowania, sprawdziany i testy. Podkreśla słabe i mocne strony opracowania,
- Stosuje urozmaicone metody sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów,
- Stosuje ocenianie kryterialne, wg ustalonych kryteriów poprawności, z którymi wcześniej zapoznał uczniów,
- Zachęca uczniów do dokonywania samooceny oraz do oceny wiedzy i umiejętności swoich kolegów,
- Ze zrozumieniem przyjmuje i uwzględnia uzasadnione wnioski uczniów dotyczące wysokości wystawianych ocen,
- Stosuje metody i sposoby oceniania odpowiadające możliwościom intelektualnym i potrzebom dzieci i młodzieży,
- Wykorzystuje ocenianie i rejestrację ocen do przyszłego planowania i diagnozowania wiedzy i umiejętności uczniów.
- Kryteria do oceny pracy nauczyciela w zakresie współpracy z rodzicami i pozyskiwania sojuszników szkoły.
- Efektywnie współpracuje z rodzicami uczniów w realizacji różnych projektów uczniowskich,
- Efektywnie współpracuje z rodzicami uczniów w realizacji różnych programów pomocy uczniom z rodzin patologicznych, bezrobotnych, niepełnych itp. Utrzymuje regularne kontakty z domem rodzicielskim powierzonych uczniów,
- Skutecznie włącza rodziców do programu utrzymania dyscypliny i zwalczania zjawisk patologicznych,
- Skutecznie organizuje przepływ informacji, od rady pedagogicznej, dyrektora do rodziców, dotyczących problemów uczniów oraz informacji zdrowotnych,
- Organizuje wspólnie spotkania klasowe rodziców i młodzieży,
- Uwzględnia uwagi rodziców we własnej pracy z dziećmi i młodzieżą,
- Jest promotorem swojej szkoły w jej środowisku informując o jej osiągnięciach,
- Utrzymuje kontakty z domem rodzicielskim powierzonych mu uczniów,
- Skutecznie poszukuje sympatyków wspierających finansowo lub rzeczowo interesujące zamierzenia pedagogiczne w szkole.
Powyższe wskaźniki punktowane są w skali 1 – 3. Suma uzyskanych punktów zostaje następnie przeliczona na ocenę pracy nauczyciela wg poniższych kryteriów:
- ocena wyróżniająca - powyżej 100 punktów
- ocena dobra - od 50 – 100 punktów
- ocena negatywna - poniżej 50 punktów
Uwaga! Na ocenę wyróżniającą nauczyciel musi zaistnieć w każdym z siedmiu kryteriów na minimum 10 punktów bez względu na ilość uzyskanych punktów za całość. Opracował: Wiesław Urbanik Rada Pedagogiczna zaopiniowała pozytywnie projekt oceny pracy nauczyciela. |